sâmbătă, 2 mai 2020

Creativitate si spontaneitate in activitatile parintilor cu copiii mici si mari


"Copilăria este etapa în care toţi oamenii sunt creativi."



Creativitatea si spontaneitatea din punctul meu de vedere sunt doua concepte obligatoriu necesare atunci cand ne gandim la activitatile ludice, de invatare , de consolodidare sau generalizare atat pentru un copil cat si pentru un adult.

Invariabil atunci cand aud cuvantul creativitate sau spontaneitate gandul meu zboara spre psihodrama. Spun invariabil deoarece una dintre specializarile mele este si aceea de psihoterapeut -director de psihodrama clasica . Psihodrama este o forma de psihoterapie si consiliere de sine statatoare si abordeaza personalitatea din punct de vedere a specificitatii individuale si a integrarii acesteia in structurile sociale. Datorita posibilitatilor ei creative bazate pe joc psihodrama creaza conditiile evocarii unor situatii de viata cu scopul deschiderii de noi perspective spre autocunoastere si dezvoltare personala, poate sa fie aplicata atat in grup cat si individual , atat la copii cat si la adulti.

Am simtit nevoia sa punctez cateva aspecte despre psihodrama, deoarece sunt in stransa legatura cu ceea ce inseamna creativitatea si spontaneitatea in activitatile parintilor cu copii atat in perioada aceasta delicata pe care o traveram cu totii cat si urmatoarea perioda atunci cand, viata o sa isi reia sub o forma sau alta cursul ei firesc . Iar, activiitatile cu copiii trebuie si ele sa fie prezente indiferent de situatile pe care le traversam pe parcursul vietii.

Toate activitatile pe care le voi scrie mai jos trebuie sa fie realizate sub stricta supraveghere a unui adult , dar atentie, nu facem noi activitatea in locul copilului. Facem rand in rand cu el , copilul este precum un burete la aceasta varsta si o sa imite 1:1 exact ceea ce adultul face, o sa faca si copilul. Nu uitati de creativitate si spontaneitate , eu va ofer cativa indicatori, dumneavoastra sunteti aceea care imbunatati si dezvoltati mai departe exemplul primit, conform nevoilor specifice copilului dumneavoastra.



Activitati specifice varstei copiilor intre 2-5 ani.

Dezvoltarea si consolidarea psihomotricitatii fine si grosiere .
Dezvoltarea si consolidarea vocabularului.
Dezvoltarea creativitatii si spontaneitatii la copil si adult. 😊

JOCUL CU FAINA SI BOABELE DE FASOLE
Materiale de lucru : bol mare de plastic sau farfurie adanca mare de plastic sau tabla, faina de malai, boabe de fasole sau mingi mici de plastic, buna dispozitie, rabdare, perseverenta si un telefon pentru a imortaliza amintirea . 😊




Recomandari :
1. Cautati impreuna cu copilul boabele de fasole in faina de malai si apoi le transferati intr-un alt bol.
2. Numarati impreuna cu copilul cu varsta cuprinsa intre 1,5 luni si 2 ani pana la 5 boabe de fasole culese din bol . Copilul mai mare de 2 ani poate sa numere cu prompt sau fara prompt (ajutor) pana la 10.
3. Transferati boabele de fasole inapoi in bolul cu faina de malai folosind la inceput o lingura mare, apoi alternati cu o lingura mica dupa ce vedeti ca , copilul dumneavoastra reuseste sa faca transferul cu usurinta cu lingura mare.

Oservatie !
1. Daca copilul este mai mare 3-5 ani puteti sa folositi cronometrul pe telefon sau clepsidra pe parcursul intregii activitati pentru a creste gradul de concentrare si atentie , dar si pentru a mentine spiritul de competitie intre dumneavoastra si copil.
2. De asemenea daca copilul este mai mare 3-5 ani si nu are o teama de intuneric puteti sa cautati boabele de fasole in bol legati la ochi , rand pe rand, prima data adultul pe urma copilul.

PASTELE COLORATE - UN SIREAG DE MARGELE
Materiale necesare :
Paste, acuarele , pensula, pahar, o tava mare pe care sa fie puse pastele, sortulet (pentru copil), si sort  (adult), cronometru/ clepsidra, snur mai gros si putin mai tare (puteti sa folositi o ata mai tare, sau un snur din plastic moale sau un siret ), buna dispozitie, rabdare, perseverenta si un telefon pentru a imortaliza amintirea . 😊
Recomandari:
1.In functie de varsta copilului alegeti sa pictati intre 8 paste, 10 sau 15 paste.
2. Folositi pentru fiecare pasta pictata cu pensula o alta culoare, in timp ce pictati pasta povestiti despre carcteristicile culorii folosite, daca copilul este mai mic 1- 2 ani poate sa povesteasca adultul, daca copilul este mai mare 3-5 ani indrumati copilul sa faca asocierea culorii cu diverse obiecte din mediu .
3. Folositi intrebarile de baza din metoda "Give me 5", in conversatia cu copilul pentru ai fi mai usor sa se exprime ( Exemplu : Daca am pictat pasta cu o culoare verde intrebam copilul "Cine mananca legume verzi ?, Ce legume verzi mananci? Cum le mananci cu mana sau cu furculita?, Unde gateste mama legumele verzi ? Cand mancam legumele verzi , dimineata sau seara?)
4. Apoi puteti sa treceti sa pictati urmatoarea pasta , continuand exemplul de mai sus, folosind o alta culoare si un alt obiect, aliment ptr asociere.
5. In timpul conversatiei pasta se si usuca , apoi le puneti pe toate pe snur.


Activitati specifice copiilor intre 5-9 ani.
        Dezvoltarea si consolidarea abilitatilor de imitare a unor activitati/ modele actionale oferite de parinte, dezvoltarea si consolidarea  capacitatii atentionale si de concentrare, dezvoltare si consolidarea  senzoriala, dezvoltarea si consolidarea gandirii in imagini, dezvoltarea si consolidarea inteligentei emotionale.
   
        Recomandari :
       1. Jocuri de identificare a semnale sonore (onomatopee), legat la ochi.
       2. Jocuri de identificare a zgomotelor- ‘Cine face asa?”, “Glasul animalelor”
      3. Jocuri  de recunoastere a vocii unor persoane/ personaje din poveste prin indicare; “Cine vorbeste acum?”  "Din ce poveste este personajul?", "Spune-mi 3 asemanari si 3 deosebiri intre tine si personajul din poveste ."
      4. Sa reproduca modelul mimico-gesticular in fata oglinzii : jocuri de imitare a expresiilor mimico-faciale de pe fata parintelui sau a cartonaselor de strategie pe care le veti pune deasupra capului dumneavoastra fara sa stiti ce emotie ati extras din cartonasele cu emotii, apoi copilul trebuie sa le reproduca in oglinda.
      5. Sa emita anumite cuvinte cu urmatoarele sunete (o, u, i, m, p), sunetul sa fie o data la inceputul cuvantului, o data la mijlocul cuvantului si o data sa fie la sfarsitul cuvantului.  Puteti sa cereti sa emita un numar de 10 cuvinte.
      6. Joc de rol : Adultul intra in rolul unui personaj de desene animate, copilul trebuie sa ghiceasca personajul sa spuna 3 carcateristici (lucruri) care ii plac la personaj. Apoi are loc inversiunea de rol, Adultul trebuie sa ghiceasca personajul si sa spuna trei caracteristici ale personajului ghicit.
     7. Pictati un copac cu copilul dumneavoastra folosind dactilo-pictura (pictura cu degetele), apoi scrieti pe fiecare fruct din copac cate un numar de la 1-10 sau 1-30 in functie de varsta copilului dumneavoastra. Dupa care alegeti un numar din copac intre 1-4 si cereti copilului sa va spuna 1, 2 3, sau 4 lucruri pe care le apreciaza , ii plac la dumneavoastra,  si apoi sa va spuna intre 2-4 lucruri care ar vrea sa se schimbe sau sa se imbunatateasca la dumneavoastra.  Dupa care aplicatia tehnica - jocul de rol.
      8. Desenati impreuna cu copilul dumneavoastra fiecare pe o foaie separata cate un buchet de baloane colorate si fiecare culoare sa o asociati cu o emotie extrasa dintr-o situatie pe care ati experimentat-o  separat sau impreuna. Folositi de asemenea metoda "Give me 5" (Cine? Ce?, Unde?, Cum ?, Cand?), explicata in activitatile de mai sus.

   



       9. Construti impreuna cu copilul dumneavoastra povesti sociale folosind imagini din reviste sau carti pe care nu le mai folositi, taiati imaginilie si formulati impreuna cu el proprile povesti sociale dupa imagini.
       10. Sesizati impreuna cu copilul dumneavoastra situatiile absurde dintr-o imagine sau creati dumneavoastra adultul diverse situatii absurde pe care sa le discutati impreuna cu copilul.
      Adultul la sfarsitul fiecarei activitati petrecuta cu copilul, fie activitate ludica , de invatare, ascultare sau activitate fizica este recomandat sa ii faca copilului o oglinda (tehnica specifica psihodramei), in care sa ii spuna cum l-a vazut in activitatea pe care au realizat-o impreuna, asfel incat copilul sa isi doreasca sa se exprime si el la randul lui emotional, sa capete mai multa incredere in sine si sa fie mai deschis spre comunicare. Rugati copilul sa va faca si el la randul lui o oglinda. O sa fiti surprinsi de viziunea copilui. 😊




Sa fiti creativi, spontani si zambitori !
Cu drag, psih. Ababi Alexandra

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu