duminică, 8 septembrie 2019

Școala și apariția tulburărilor psihosomatice la copii...


"Îngrijorarea este o stare negativă a minţii care cauzează anxietate, suferinţă şi constrângere. Ea lucrează încet şi insistent până la distrugerea completă a iniţiativei, încrederii în sine şi a facultăţii raţiunii." Herbert Harris


Fiecare început de an școlar întîmpină copiii atât cu emoții pozitive cât și cu emoții negative. 
Dragii părinți, profesori și  educatori încercați să nu uitați că fiecare copil este unic și are la rândul lui nevoi și emoții,  chiar dacă e la începutul grădiniței  sau la polul opus clasa a -IX-a. Fiecare început e încărcat fie pozitiv fie negativ, să fim blânzi, înțelegători și buni unii cu alți e un exercițiu benefic și pentru adulți și pentru copii.
Am intalnit tot mai frecvent copii si tineri care se “plang” de dureri de cap, dureri de burta , stari de ameteala , inaintea unui eveniment mai important pentru ei sau in perioada desfasurari unor evenimente din viata lor care nu le fac mare placere si sunt un factor de stres. Parintii merg cu ei la diverse investigatii medicale si de cele mai multe ori li se spune “stiti analizele nu arata ca ar fi ceva probleme medicale”, atunci indrumati de cele mai multe ori de medicul specialist sau de medicul de familie ajung la un psiholog.
In multe dintre cazuri vorbim despre o reactie  la stres, care se manifesta ca fiind o reactie tranzitorie de severitate tranzitiva , ce se dezvolta la o persoana fara nici o alta tulburare mental aparenta, ca un raspuns la un stres fizic si/sau mental exceptional si care deobicei dispare dupa ore sau zile. Factorul stresant poate sa fie o experienta traumatic coplesitoare  fie experiente traumatice emotionale repetitive.
        Anxietatea si angoasa
*      Anxietatea – asociata cu o atitudine de asteptare a unui eveniment ne mai vazut si ne mai intalnit dar trait ca dezagreabil;
*      Angoasa – senzatia de rau extrem insotita de manifestari somatice (neurovegetative si/ sau viscerale);
*      Teama legata de un obiect, o situatie precisa legata fie de experienta proprie , fie de educatie .
        
      Angoasa si anxietatea la sugar sau la copilul mic de grădiniță 
            Constatarea acestor manifestari depinde foarte mult de capacitatile de observatie si empatie ale adultului respective ale mamei, deoarece in mare parte din timp copilul si/sau sugarul il petrece impreuna cu mama. Fiecare mama cunoaste “registrul” de strigate al copilului ei care exprima furie , placerea leganatului, chemarea , dar si panica , toate acestea facand-o pe mama sa vina repede langa copilul ei.
            Tulburarile somatice sunt frecvente , anorexie, colici , dar in special tulburari de somn si in special dificultatile bebelusului și a copilului mic de a gasi un ritm somn- veghe regulat si satisfacator .
            
Anxietatea cronica sau hiperanxietatea
      Copilul hiperanxios are in peramenta un sentiment vag de teama , ca si cum ceva teribil urmeaza sa se intample . Aceasta manifestare anxioasa se prezinta in mod special prin urmatoarele :neliniste cu privire la viitor sau o sarcina noua pe care o are de indeplinit,   Iritabilitate, furie, refuzuri, capricii, nevoia de a fi aprobat si sustinut in permanenta de un adult pentru a se linisti, temeri privind atitudini trecute (am facut rau ca… sau daca o sa mi se intample ca data trecuta…) ganduri depresive (devalorizare, culpabilitate). 
 Pe acest “fond anxios”, pot aparea episoade acute – atacuri de angoasa, a caror declansare poate sa fie datorata factorilor externi (boala, intrarea la scoala, schimbarea clasei, schimbarea locuintei, tabara de vacant etc) sau factori interni. Comunicarea deschisa si asigurarea copilului de intelegere a factorilor care duc la declansarea acestor stari anxioase este extreme de importanta. In nici un caz atunci cand copilul acuza aceste stari nu trebuie sa il invinovatim  ci trebuie sa incercam sa gasim baza acestori stari .  
Eemplu : Copilul vine de la scoala cateva zile la rand cu dureri de cap si/ sau de burta , eliminam eventualele problem medicale si in acelasi timp incercam sa cautam o posibila cauza a acestor stari si in mediul in care isi petrece cea mai mare parte din timp.


Un inceput de an școlar în care să nu uităm că trebuie să încercăm să fim buni de câte ori se poate și întotdeauna se poate. 🍀♥️



duminică, 28 iulie 2019

Uităm să fim fericiți atunci când uităm de noi ...

                                                                                   

                                                                     

   "Oamenii se cunosc în funcție de împrejurări. 
Sufletele se întîlnesc dincolo de orice împrejurare”Chris Simion


Intalnim oameni zilnic , invatam zilnic  si ii iubim pe ceilalti zilnic . Acestea ar trebui sa fie gandurile noastre in fiecare dimineata , la fiecare pas pe care il facem in ceea ce numim viata.
Doar ca, de cele mai multe ori uitam ca oamenii care vin in viata noastra sunt un pas al nostru spre cunoastere , acceptare  si picatura de vointa fara de care nu am putea sa creionam nimic din ceea ce ne dorim la nivel cognitiv.
 Experientele zilnice ar trebui sa ne formeze, sa ne modeleze pentru a obtine mereu ceea mai buna varianta a noastra. 
Doar ca, se intampla sa avem si zile mai putin bune si in aceste zille ceea ce avem nevoie cel mai mult sunt vointa, credinta si curajul de a accepta situatiile, oamenii si etapele din fiecare moment al vietii noastre.


Tindem cu gandul mereu spre mai bine , insa de la gand la fapta uneori sunt pasi giganti , pe care de cele mai multe ori ne este teama sa ii facem. Uitam ca  totul este o lectie, uitam ca noi suntem invatacei pe tot parcursul prezentei noastre pe Pamant. Trebuie sa invatam sa  mentinem momentele de fericire prezente.

 Sunt cateva aspecte in viata pe care ar fi bine sa ni le setam cu "TREBUIE" pentru a le finaliza atunci cand ne propunem ceva. Printre acestea voi enumeara acelea pe care eu le simt pentru mine a fi necesare:



  1. Trebuie sa ma iubesc pe mine intai pentru al putea iubii pe cel de langa mine.
  2. Trebuie sa ma vad eu frumoasa pentru a vedea frumusetea din jurul meu.
  3. Trebuie sa traiesc cautand mereu ceva frumos in ceea ce numesc viata.
  4. Trebuie sa accept ca oamenii sunt si buni, dar si egoisti.
  5. Trebuie sa invat ca uneori este indicat sa stiu sa spun "NU".
  6. Trebuie sa ma iubesc cu tot ceea ce reprezint pentru a deveni ceea mai buna varianta a mea.
  7. Trebuie sa invat ca eu nu sunt intr-o peramenta competitie cu mine insami.
  8. Trebuie sa invat ca iubirea de sine si iubirea fata de celalalt poate sa "vindece".
Acest "TREBUIE" vine din interior, se simte si se traieste, nu e o reteta pe care o primesti de la cel mai bun prieten sau de la cel mai grozav psihoterapeut. Fiecare ar fi indicat sa avem o lista cu "TREBUIE", care sa ne ajute sa ne invingem proprile temeri, sa ne acceptam complexele , imperfectiunile si momentele de slabiciune. Dar , sa avem puterea sa mergem mai departe pentru a construi in fiecare zi cate un pic la temelia a ceea ce inseamna cea mai buna varianta a noastra ca persoana- ca om.
Viata nu este perfecta, nici nu trebuie sa fie perfecta, trebuie doar sa iti dai tu voie sa fie asa cum ai nevoie sa fie, sa o modelezi cum simti tu si nu cei din jurul tau.