21 Martie 2023- marcam ziua Internationala a Sindromului Down, ziua in care ne indreptam atentia, gandurile pozitive, iubirea si zambetele spre cele mai luminoase fiinte de pe Pamant si anume copiii si persoanele "Soarelui".
- Sindromul Down nu este o boala- Sindromul Down este o anomalie cromozomiala!
- Sindromul Down nu este contagios (poate doar in iubire si afectiune) 😊💛
- Copiii cu Sindrom Down pot sa dezvolte abilitati de viata independenta .
- Persoanele cu Sindrom Down pot sa fie inclusi in scoala de masa cu sau fara profesor de sprijin.
- Persoanele cu Sindrom Down pot sa urmeze cursurile unei Universitati.
- Sindromul Down nu este egal cu retard mental sever.
La conceperea copilului fiecare părinte
transmite 23 de cromozomi, unul din fiecare pereche autozoma, un X pentru
celule de origine maternală şi un X sau un Y pentru celule de origine
paternală.
Trizomnia 21 este ceea mai frecventă anomalie
cromozomială (1/700), ea apare la ambele sexe. Mai multe mecanisme se întâlnesc
definind tot atâtea forme citogenetice de trizomnia 21.
Am spus că la conceperea fiecărui copil
fiecare părinte transmite 23 de cromozomi, dacă perechea cu numărul 21 din ovul
nu se divide în mod obişnuit acest proces se numeşte nondisjunctie, ovulul sau
spermatozoidul va conţine 24 în loc de 23 de cromozomi, deci din unirea unei
celule cu 24 de cromozomi şi a unei celule de 23 de cromozomi va rezultă o
celulă nouă de 47 de cromozomi, în loc de 46 cât ar fi normal.
Din
cele 23 de perechi de cromozomi se poate întâmpla că oricare să nu se dividă,
dacă perechea 21 nu se divide atunci vorbim de trizomnia 21, adică trei
cromozomi în perechea 21 în loc de doi cât ar fi normal.
Această nondisjunctie se întâmplă accidental
şi duce la naşterea unui copil cu trizomnia 21, care a primit astfel printr-un
accident un exces de cromozomi normali, din cauza adăugării acestui cromozom
21, în plus copilul se va dezvolta diferit într-o măsură mai mică sau mai mare
de cei normali.
Atunci când nondisjunctia cromozomului 21 apare într-un embrion compus doar din câteva celule, atunci anumite celule se vor dezvolta normal, iar altele anormal, o astfel de persoană prezintă mozaicism cromozomial care duce la apariţia unei forme de sindrom Down cu o formă mai lejeră.
Trăsături fizice comune
Prezenţa unor tasaturi fizice comune copiilor cu sindrom Down nu reprezintă indicii ale abilităţilor viitoare şi nici ale capacităţii de a învăţa.
Dintre caracteristicile fizice mai frecvent
întâlnite la persoanele cu sindrom Down:
·
Hipotonia musculară, tonus muscular scăzut. Tonusul muscular mai scăzut decât la alţi copii poate
conduce la dificultăţi de coordonare şi mers. A sări, a fugi, a ţopăii poate fi dificil pentru unii copii
şi ar putea cauza frustrări cu ocazia jocurilor de echipă şi a sporturilor, dar ei nu trebuie descurajaţi
în a participa.
Unii copii cu sindrom Down pot întâmpina
dificultăţi în execuţia unor mişcări care solicită o coordonare mai fină, cum
ar fi încheierea/descheierea nasurilor, trasarea formei literelor, mai ales la
început, datorită degetelor mai scurte şi mai lipsite de putere decât a
copiilor obişnuiţi.
·
Profil
facial plat, nas mic cu puntea nazală lăsată în jos;
·
Fisură palpebrală oblică, ochii înclinaţi
îndreptaţi în sus;
·
Aspect
modificat al urechii, ureche implantată mai jos decât în mod normal;
·
Plica palmară unică care traversează centrul
palmei
·
Hiperflexibilitate, capacitate exagerată de
a-şi întinde articulatile;
·
Aspect
modificat al falangelui mijlociu al degetului mic, degetul se îndoie o singură
dată în loc să se îndoaie de două ori;
·
Epicant bilateral, pliu cutanat la pleoapele
superioare la colţul intern al ochilor ;
·
Distanţă
mai mare decât în mod obişnuit între degetul mare şi al doilea deget de la
picior ;
·
Limbă prea mare în raport cu dimensiunea
gurii;
Limbă mai mare îngroşată îi poate cauza copilului dificultăţi în a o ţine înăuntrul cavităţii bucale. Poziţia în afară a limbii poate afecta respiraţia şi articulaţia ceea ce determină apariţia dificultăţilor de vorbire.
Nu este obligatoriu că persoană cu sindrom down să prezinte toate aceste trăsături. Ea poate să prezinte una sau mai multe din trăsăturile enumerate mai sus.
Dacă
există aceste particularităţi fizice comune nu înseamnă că toţi copiii cu
sindrom Down arată la fel. Ei seamă mai degrabă cu membrii familiei din care
fac parte. Iar dacă unele din trăsăturile menţionate mai sus se regăsesc la o
persoană nu înseamnă că aceasta, în mod obligatoriu are sindrom Down.
Toţi
copiii cu sindrom Down pot continua să se dezvolte până la adolescenţa târzie
sau chiar începutul vârstei adulte, şi vor continua să dobândească noi
abilităţi şi cunoştinţe pentru tot restul vieţii. Dezvoltarea este marcată de
perioade de progres minim şi perioade de progres rapid. Dacă beneficiază de
îngrijire medicală corespunzătoare, de intervenţie timpurie şi de un mediu
ambiant securizant, majoritatea acestor copii se vor încadra în categoria
deficienţei cognitive moderate sau chiar uşoare sau fara deficenta din punct de vedere cognitiv. Din totdeauna au existat
persoane cu sindrom Down care au dat dovadă de calităţi şi capacităţi
excepţionale. Fie că au scris cărţi în diferite domenii, fie că au jucat în
filme, fie că au câştigat competiţii de artă sau că au obţinut trofee în
competiţiile de dansuri. (Sindromul Down în România, 2007, revista numărul 1).
Extrem de important este să se plece de la premisa că părinţii sunt cei mai importanţi
„profesori” din viaţa copilului; respectul şi tactul dovedit de cadrul didactic
faţă de complexitatea unor probleme poate induce respectul reciproc. Atitudinea
imparţială, care solicită gândirea pozitivă şi deschisă despre familii,
evitarea judecăţilor evaluative şi dezaprobatoare. Atitudinea imparţială
înseamnă descurajarea familiilor de către profesori să-şi evalueze propriile
decizii, fără a influenţa cu propria părere. Empatia faţă de părinte poate fi
uşor sesizată de acesta prin deschiderea la dialog şi comunicare sinceră,
sensibilă.
Copiii " Soarelui", sunt minunati la fel ca toti copiii lumii!
Toti copiii au drepturi egale!
P.S. Informatiile din articol sunt preluate din lucrarile mele de licenta si disertatie care au avut in vedere copilul /persoana cu Sindrom Down si parintele copilului /persoanei cu Sindrom Down.
Psiholog- Psihoterapeut
Rusu-Ababi Alexandra💛
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu