"Oamenii se cunosc în funcție de împrejurări.
Sufletele se întîlnesc dincolo de orice împrejurare” - Chris Simion
In prezent se vorbeste
tot mai mult despre tulburarile deficitare de atentie / hiperactivitate, dar
oare cati dintre noi acordam atentia cuvenita copiilor astfel incat sa nu se
ajunga la aceasta eticheta de “copil hiperactiv” sau chiar mai mult “copil cu
ADHD”.
O sa definesc in linii
mari ce inseamna cand spunem ca un copil este hiperactiv si ce inseamna cand
spunem ca un copil este diagnosticat cu ADHD si care sunt caracteristicile copilului caruia nu
i se acorda atentia cuvenita din partea familiei.
Conform DSM IV, aceste
tulburari deficitare de atentie/ hiperactivitate se observa cu precadere odata
cu varsta de 7 ani, pentru ca, in aceasta perioada copilul incepe sa aiba un
program mult mai solicitant, odata cu intrarea in clasa intai al copilului, dar
survenind in continuitatea tulburarilor adesea prezente din mica copilarie.
Acest sindrom trebuie sa antreneze un disconfort functional in cel putin doua
domenii: social, familial, scolar sau professional.
Din punct de vedere clinic
acest sindrom are la baza asocierea dintre tulburarile
de atentie si hiperactivitate –
impulsivitate. Tulburarile de atentie sunt reprezentate de o slaba
capacitate de concentrare sau o
capacitate de concentrare fluctuanta , imposibilitatea focusarii asupra unei
sarcini, de o slaba organizare si apoi de neterminare a activitatii solicitate.
De asemenea exista dificultati atat in activitatile domestice cat si in cele
scolare in ceea ce priveste capacitatea de atentie si concentrare- copiii par
sa nu auda ceea ce li se solicita, , lectile sunt neglijate se intorc acasa de
la scoala spunand ca au uitat sa copieze cerintele de pe table, astfel incat
toate sarcinile care cer efort de concentrare sunt evitate sau respinse.
Hiperactivitatea
impulsiva: este reprezentata de incapacitatea
copilului de a sta linistit in banca sau in orice alt loc unde activitatea
motorie ar trebui sa fie la un nivel mai scazut. Spunem ca este o problema
atunci cand : la scoala copilul este agitat, neastamparat, se contorsioneaza,
isi agita picioarele,nu respecta regulile jocului,are tendinta de a-si impune
punctual de vedere, fara sa ii respecte pe ceilalti, deseori recurge la
agresivitate verbala si fizica atunci cand ceva nu este conform dorintelor lui,
traverseaza strada fara sa se uite, toate indicand o dificultate de respectare
a regulilor datorita impulsivitatii. Aceasta impulsivitate poate sa ajunga pana
la tulburari de comportament de tipul agresivitatii fizice.
Uneori intalnim la
acest sindrom si semene asociate , o sa descriu la fel in linii mari la ce
anume ar trebui sa acordam o atentie
sporita: dificultati cognitive relevante care sa fie rezultate in urma unor
testari ale caror scoruri sa fie nesatisfacatoare sub aspectul neatentiei-
dificultati de orientare spatio-temporala, dificultati de sesizare a
secventelor ritmice, dificultati de aranjare a frazelor deranjate sau alte
dificultati diverse (scolare- care include incapacitatea de integrare in grupul
scolar , instabilitate emotional, conflicte cu anturajul de copiii cu care au
diverse activitati acasa), mai pot sa apara si tulburari de control
sfincterian. De asemenea pot sa fie
prezente si anumite semen neurologice in definirea acestui sindrom din punct de
vedere clinic si aici ne referim la neacoordonarea motorie fina, anomali
perceptivo-motorii, stangacii, semene non specific pe EEG.
O sa va propun si o
parte parctica a acestui articol care are in vedere dezvoltarea abilitatilor
atentionale atat la parinti cat si la copii.
In fiecare zi sa
acordam o parte din zi unor “momente speciala de joaca cu copilul acasa”,
pentru ca traversam perioade in care tiindem sa spunem ca nu mai avem timp de
nimic cu exceptia lectiilor pe care le
au copiii de pregatit pentru scoala. De aceea este foarte important acest
“moment special de joaca/ discutii pe diverse teme tot sub forma ludica cu
copilul acasa”
Ar fi util daca
parintii o data pe saptamana ar impartii o foaie cu o linie vertical in doua , in partea de
sus a coloanei din stanga se vor trece cele mai bune momente ale saptamanii
petrecute la service si in partea din drepta sus se vor trece cele mai bune
moment ale saptamanii petrecute
copilului meu. Iar pe verso ar putea sa faca acelasi lucru doar ca in
partea stanga sus parintii vor trece cele mai rele moment petrecute la service
intr-o saptamana si in partea drepta sus cele mai rele moment petrecute
copilului meu intr-o saptamana. Astfel am putea sa facem o analiza atat a
comportamentului nostru ca parinte cat si o analiza a comportamentului
copilului, astfel incat sa putem aduce intr-un echilibru momentele bune si mai
putin bune, dar si sa imbunatatim atentia pe care o acordam atat copilului
nostru cat si noua, pentru a evita
episoadele mai putin placute survenite in dezvoltarea copilului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu