Oamenii se cunosc în funcție de împrejurări. Sufletele se întîlnesc dincolo de orice împrejurare” - Ce ne spunem cand nu ne vorbim- Chris Simion
In cel mai recent articol scris pentru revista “Ultrapsihologie.ro”, in care am vorbit
despre solutii si tehnici pentru copilul cu autism, va spuneam despre lista de sarcini, despre care am vorbit la un moment dat si intr-un articol de pe blog. In acest articol o sa dau un exemplu conceret
despre modalitatea de completare a acestei liste de sarcini, dar o sa va
povestesc si despre conexiunile importante care rezulta din aplicarea in mod
constant si corect a acestei liste de sarcini si comportamentul copilului sau
adultului cu autism in ceea ce priveste interactiuniea sociala.
Exista
situatii in care de un copil cu autism se ocupa si alte persoane in afara de
parinti cum sunt educatorii sau persoana care il ingrijeste in timp ce parintii
sunt la service sau in cazul in care mama creste singura copilul cu autism,
acesta metoda de a invata copilul cu autism sa inteleaga ce se intampla in
jurul lui este una propice si cu rezultate foarte bune si cand afirm acest
lucru o fac din ceea ce am experimentat in lucrul meu cu copiii si parintii cu
autism.
Avantajul
completarii acestei liste de sercini consta in faptul ca cele cinci puncte sunt
descrise pas cu pas, la fiecare actiune spearata a sarcinii. Astfel copilului i
se explica intr-un mod clar si conceret ceea ce se asteapta de la el. Atunci
cand folosim aceasta lista de sarcini pentru un copil non-verbal putem sa ne
folosim si de pictograme in cadrul listei de sarcini astfel incat sa fie cat
mai vizibil pentru el comportamentul asteptat de la el. Daca , folosim aceasta
lista pentru un copil sau adolescent
diagnosticat cu Sindrom Asperger, care prezinta un nivel inalt functional,
atunci pictogramele nu isi au locul , pentru ca ar putea sa apara plictiseala si
in plus trebuie mereu sa dezvoltam cat mai mult capacitatile functionale acolo
unde potentialul este deja unul inalt. In cazul copiilor cu Asperger, putem
chiar complete lista de sarcini impreuna cu el.
Trebuie
sa incercam sa fim cat se poate de consecventi si perseverenti in ceea ce ii
cerem copilului, astfel incat el sa nu devina confuz atunci cand pe lista de
sarcini apar schimbari. Schimbarile trebuie sa apara numai in momentul in care
ceea ce se gaseste pe lista de sarcini se indeplineste dupa folosirea ei cu
usurinta si trebuie ca schimbarile sa fie gradate.
Supravegherea
este un punct important in folosirea corecta a listei de sarcini si anume ,
copilul cu autism o sa aiba nevoie intodeauna de o forma de supraveghere, chiar
si cand o sa fie mai matur , deficenta autista din nefericire ramane, chiar
daca nu mai e la acelasi nivel, odata cu aprofundarea si dezvoltarea in acelasi
timp a capacitatilor lui. De aceea trebuie sa
incercam sa pastram in modul in care abordam situatia cat mai multa
distanta, dar sa ramanem totusi intr-o oarecare masura in apropriere , ca sa-l
putem sprijini in situatii noi sau mai dificile. Dar trebuie sa fim extreme de
atenti cum si ce sprijin ii oferim pentru ca revenirea la o super- protectie poate conduce la regresie, iar atunci este bine sa-l sprijinim
cat mai putin si sa-l plasma din nou in
“CE”, daca este necesar clarificati din nou de ce l-ati sprijinit, dar apoi va
retrageti. “Mama te-a ajutat odata pentru ca haina are un fermuar nou, dar data
viitoare o sa te inchizi singur la haina”
Lista
de sarcini poate sa fie pe domenii de activitate astfel incat ea poata sa
cuprinda si activitati sociale , pe care l-a inceput pentru a se obisnui cu ele
pot sa fie simulate acasa pentru ca, mai
apoi cand el se intalneste cu aceste activitati sociale sa poata sa aiba comportamentul
dorit de mediu.
Copiii
diagnosticati cu TSA pot avea dificultati in a descifra semnele importante in
plan social si atunci este nevoie de o pregatire intense in ceea ce priveste
interactiunea in plan social. Grupurile sunt un punct important in dezvoltarea
copilului cu TSA din acest punct de vedere. In cadrul grupului de dezvoltare
personala pentru copii , am avut pe langa 4 copii fara problem de sanatate si
un baietel diagnosticat cu Asperger si o fetita cu hidrocefalie infantile, am
ales sa formez astfel grupul pentru ai ajuta pe copii sa-si dezvolte empatia si
abilitatile in relatile interpresonale si ai ajuta sa inteleaga ca acceparea si
prietenia sunt primul pas prin care poti sa ajuti pe cel de langa tine. Grupurile ii ajuta pe copiii cu probleme sa se
simta acceptati , apreciati, iubiti si
intelesi, pot sa observe alte comportamente pozitive si astfel pot sa
constientizeze mult mai usor comportamentele lor negative.
Mai
jos o sa redau un model de lista de sarcini completat, numele folosit si
situatia redata in aceest model sunt fictive :
CAND
|
CE
|
CUM
|
CINE
|
UNDE
|
7.00
|
Trezirea
|
Mama
il striga, Alex se trezeste si ea se scoala
|
Alex
si mama
|
In
dormitor
|
7.01
|
Face
pipi
|
Stand
pe toaleta
|
Alex
|
Pe
WC in baie
|
7.03
|
Spalarea
|
Dupa
schema cu un burete
|
Alex
cu ajutor
|
La
chiuveta din baie
|
7.05
|
Imbracarea
|
Mama
ii da lui Alex hainele si ii spune ce trebuie sa faca
|
Alex
cu ajutorul mamei
|
In
dormitory pe covor in fata patului.
|
7.15
|
La
bucatarie
|
Cu
ghiozdanul luat cu el si lasat in hol
|
Alex
|
Prin
hol
|
Alte
articole despre autism si copiii cu TSA, puteti citii pe blogul meu personal
sau ma puteti contacta la adresa de e-mail. Sper sa gasiti acest articol
benefic pentru dumneavoastra si copilasii dumneavoastra.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu